onsdag 23 november 2011

SBAB tror räntesänkningarna kommer bryta prisnedgången

SBAB skriver att de räknar med att styrräntan sänks till 1,75% i december och under våren successivt sänks till 1%. Enligt SBAB finns det inga hållbara argument för att inte sänka. De noterar även prisfallet som skett och den ökande mängd bostäder som är till salu:
"Bostadspriserna har minskat med 3 procent det senaste året. Utbudet av bostäder till salu är
stort och försäljningstiderna verkar ha ökat...


...Under nästan hela 2011 har antalet bostäder till salu varit högre än under motsvarande period 2008-10...

... Sammantaget är vårbedömning att de kommande räntesänkningarna från Riksbanken kommer att bryta prisnedgången men troligtvis inte genera någon större uppgång."


På annat håll så kan jag varmt rekommenderas Cornucopias inlägg och referens till artikel i Fokus

DI skriver även att accepterat pris kommer införas i hela Stockholm.

15 kommentarer:

  1. Får SBAB rätt borde det vara läge att börja avveckla ränteavdraget.

    SvaraRadera
  2. Känns väl inte helt orimligt att det blir så. De flesta - inklusive undertecknad - ser ju nästan bara till månadskostnaden. Om räntan kommer ner någon procentenhet så innebär det ju cirka 20% lägre boendekostnader för de högst belånade. I Stockholm är det ett par tusenlappar i månaden. Det gör stor skillnad.

    Det som sedan blir avgörande för om priserna fortsätter ner tror jag blir hur mycket insats bankerna kräver. Kommer man fortsätta strama åt? Isåfall blir det fortsatt fall. Om man nöjer sig med 85% så tror jag det blir stillastående priser.

    SvaraRadera
  3. 17:51

    Visst kommer det att vara ngt som bidrar med uppåtgående tryck, på samma sätt som i slutet 2008. Frågan är dock om andra faktor i den globala skuldkris som är på väg att rullas upp kommer dels göra att räntorna för dig och mig inte kommer sjunka så mkt samt att bankerna blir fortsatt än mer restriktiva med utlåningen.

    Ingen vet naturligtvis, men man kan gissa.

    SvaraRadera
  4. Du ljuger så du tror dig själv när du ensidigt rapporterar allt negativt. Ingen egen analys. Ingen eftertanke.

    Varför erkänner du inte bara att du är en hyresmupp som hoppas på prisfall?

    SvaraRadera
  5. 20:25,

    Det var hårda ord. Håller med om att det varit dåligt med analys på sistone. Ser dock t.ex. inte vad som är det negativa i det senaste inlägget om det stigande boindexet som Swedbank rapporterar kring. Kan det vara så att det varit ont om positiva nyheter helt enkelt ;-).

    Du får tro vad du vill om min boendesituation. Hade du kikat på några av mina inlägg så skriver jag att vi bor i bostadsrätt, men eftersom vi framöver vill flytta till större så är ett smärre prisfall "bra" för oss.

    SvaraRadera
  6. BLT: många pustade ut efter 2008 och trodde det var över.
    Vilket det inte var.
    Jag bara funderar, tror du inte folk insett att de (blt:arna) sitter på stor risk?
    Det är väl det som börjat sjunka in, som snubben som kommenterat här ovan också insett, att bostadspriser inte alls behöver stiga i all evighet. Utan tvärtom.

    SvaraRadera
  7. Förresten, detta inlägg är ju också en "positiv" nyhet...

    SvaraRadera
  8. 20:43
    Kanske kan det vara så. Om jag tittar på mig själv så stämmer det bra. Jag reflekterade aldrig kring prisfallet 2008, men har nu ett större intresse ;-). Intresset väcktes nog antagligen p.g.a. att vi som sagt funderar på att flytta till större någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  9. Samma här.
    Bodde i bostadsrätt 2008.
    Sedan läste jag på. Fick lite panik 2009 när jag insåg att jag inte ville sitta med mer lån än värde på lägenheten.
    Lyckades få tag i en hyresrätt. Och sålde.
    Fick dock flytta från Sveriges framsida till huvudstaden.

    SvaraRadera
  10. Jag personligen har tjänat så mkt på mitt boende att en eventuell 30% nedgång fortfarande håller mig långt ovanför belåningen, men är jävligt trött på manipulerad statistik (partsinlagor) som exempelvis Cornucopia och du presenterar. Titta på boendekostnad / disponibel inkomst så kommer du se att svenskarna har det betydligt bättre nu än 1995-2000, trots prisökningen!

    SvaraRadera
  11. 21:09

    Ja, det är ju precis det som t.ex. Swedbanks boindex pekar på, och som visar positivt och förbättrat resultat (se senaste inlägget)...

    SvaraRadera
  12. Hur har du tjänat pengar, menar du?

    Snabba cash, som jag, eller en snabb värdering på ett papper?

    / 21:01

    SvaraRadera
  13. Nej, genom att en villa jag köpte för 1MSEK nu är värd (baserat på likvärdiga objekt) 5MSEK. Skall inte realisera vinsten nu, men det är en bra pensionsförsäkring!

    SvaraRadera
  14. 21:33

    Man kan inte annat än gratulera! Som du sa, du har mkt marginal att du sitter säkert. Tyvärr har inte alla det...

    SvaraRadera
  15. Jag har själv familj och vänner med 90%+ belåning. En krasch skulle innebära att konsumtionen tvärstannar. 20% arbetslöshet. Det får inte hända...

    SvaraRadera